Vi opdaterer vores hjemmesidedesign for at forbedre oplevelsen på vores hjemmeside.

ENGELSK RENÆSSANCE · I KIRKE OG SOM ROMANCE

OKT
09

ENGELSK RENÆSSANCE · I KIRKE OG SOM ROMANCE


Dato Søndag d. 9. oktober 2022, Kl. 16:00 til kl. 17:00
Sted Helligaandskirken, Niels Hemmingsensgade 5, 1153 København K
Medvirkende
Christian IV's Vokalensemble., dirigent · Ruben Munk
Pris
Gratis adgang
ENGELSK RENÆSSANCE · I KIRKE OG SOM ROMANCE

Christian IV’s Vokalensemble byder på en koncert i to afdelinger, hvor der i den første halvdel sættes fokus på kirkemusik af William Byrd (1588-1630). I anden halvdel fremføres en skøn buket engelske madrigaler. Ordet ”romance” i overskriften er muligvis et utraditionelt ordvalg når der er tale om madrigaler, men dækker her over en fælles betegnelse for vokalmusik hvis lyrik er forbundet til det menneskelige følelsesliv.  

William Byrd er Englands vigtigste renæssancekomponist, og rager i det hele taget op i landskabet af komponister fra renæssancen, på linje med Palestrina, Lassus og Des Prez. Elizabeth den første indførte protestantismen i England, hvilket passede Byrd dårligt. Dels forblev han stædigt skabs-katolik, dels passede hans kunstfærdige musik meget bedre ind i den katolske kirke end i den protestantiske, hvor for megen udsmykning blev anset som en distraktion for Guds ord. Han levede således et dobbeltliv både kunstnerisk og religiøst. Denne spænding i hans liv synes dog kun at have en positiv effekt på hans musik, og forsynet den med en dybde, skønhed og inderlighed der gør den højt værdsat i dag.

Renæssancen var en kontrastfyldt tid med hæslige epidemier, voldsomme krige og utilregnelige regenter, men også med fantastiske fremskridt indenfor videnskab, kunst og kultur. Musikken blev især hjulpet godt på vej af bogtrykkerkunsten. Menneskelivet i renæssancen var flygtigt, uforudsigeligt, måske ubarmhjertigt og fantastisk. Madrigalen er en følelsesmæssig udladning for alt dette. Sorg, glæde og kærlighed – lykkelig som ulykkelig, ja alle følelser bliver bearbejdet og kommer til udtryk i madrigalen. Det var en tid hvor man ikke kunne tillade sig at dvæle for længe ved det ene eller andet, hvilket madrigalen kunne hjælpe til med. Hvor kirkens musik lover en evig salighed, ser madrigalen på de lyse sider af livet på jorden:

Too much I once lamented, while love my heart tormented, fa la la la. Alas, and ay me, sat I wringing, now chanting go, and singing, fa la la la. (Madrigal af Thomas Tompkins)

En hel skare af engelske af komponister udgør en sand skattekiste af musik, som det bare er at dykke ned i. Ensemblets dirigent Ruben Munk vil undervejs i koncerten præsentere musikken, den spidsfindige lyrik i madrigalerne og kommen ind på komponisterne liv og levned.